Stap uit je comfortzone: Ontdek nieuwe ICT-tools!
Stap
uit je comfortzone: Ontdek nieuwe ICT-tools!
Stel je voor dat je een presentatie moet geven, waar kies
je dan vaak als eerste voor? Juist, het bekende. Denk bijvoorbeeld aan
PowerPoint. Dit merkte ik ook bij mijn leerlingen, maar er is zoveel meer dan
alleen dat ene programma. Voor een komende opdracht moesten de leerlingen een
presentatie maken en dit was het uitgelezen moment om te verkennen welke tools
er nog meer zijn. Om de leerlingen kennis te laten maken met verschillende
tools, heb ik ervoor gekozen om één klas te laten werken met Canva en een
andere klas met Prezi. Graag neem ik jullie mee in dit proces, wat de
leerlingen hiervan vonden en hoe deze tools hun creativiteit hebben
gestimuleerd.
Prezi was geheel nieuw voor mij en leerde ik kennen via een
collega. Tijdens mijn zoektocht naar nog een andere tool wees zij me op Prezi
en de leuke mogelijkheden ervan. Zo kwam ik tot deze keuzes en bracht ik nieuwe
ervaringen zowel voor mij als mijn leerlingen in de klas.
Overeenkomsten
- - Gebruiksvriendelijkheid
- Samenwerking
- Sjablonen
Verschillen
Dit is ideaal voor het vertellen van visuele verhalen en het maken van indrukwekkende presentaties.
- - Toepassing
Prezi: Ideaal voor onderwijs, trainingen
en zakelijke presentaties die een interactieve en boeiende stijl vereisen.
Canva: Geschikt voor een breed scala aan
ontwerpbehoeften, inclusief presentaties, marketingmateriaal en sociale media.
Opdracht presentatie lessenserie Onrust
Uitleg documenten voor Canva en Prezi
Prezi - uitleg.pdf Canva - uitleg.pdf
Lesomschrijving
Fase 1
De les begint onder het motto "eerst het doel, dan de tool"
(Walraven, 2023), met een instructie over het onderwerp en een interactief
gesprek over het geven van je mening en het beargumenteren ervan. Stap voor
stap gaan we richting de tool, maar voordat de tool besproken wordt, moet de
opdracht duidelijk worden overgebracht om verwarring te voorkomen. De
leerlingen maken kennis met een nieuwe tool, wat enige onrust kan veroorzaken,
maar het is belangrijk dat lessen met ICT-tools niet afwijken van lessen zonder
ICT-tools.
Fase 2
In
deze fase ga ik dieper in op de lesstof en het belang hiervan. De leerlingen
willen altijd weten waarom ze iets moeten doen, en daarom is het goed dat ze
inzien waarom spreekvaardigheid en het op de juiste manier uiten van je mening
in dit geval zo belangrijk is. Stel jezelf daarom altijd de vraag wat de beste
manier is om je leerlingen te instrueren, activeren, uitdagen, aanspreken en
betrekken (Walraven, 2023). De opdracht voor de leerlingen moet zo uitgewerkt
en duidelijk voor hen zijn dat ze deze met een klein steuntje in de rug kunnen
maken. Daarom sta ik volledig achter de volgende uitspraak: Alleen als je hebt
bepaald hoe je de specifieke inhoud gaat onderwijzen, overweeg je het gebruik
van technologie (Walraven, 2023).
Fase 3
Het is belangrijk om een routine op te bouwen voor de leerlingen, zodat ze
precies weten waarvoor en hoe ze ICT-tools mogen en kunnen gebruiken. In mijn
lessen maken we bijna elke les gebruik van ICT-tools, omdat onze lesmethode
online is en ze daardoor veel meer gebruik maken van de laptop.
De leerlingen loggen zelfstandig in of zien duidelijk op
het bord waar ze naartoe moeten. Dit bespaart veel lestijd die goed benut kan
worden. Dit zal in elke les op dezelfde manier gaan, waardoor het introduceren
van een nieuwe tool veel soepeler zal verlopen dan wanneer je geen routine hebt
opgebouwd.
Fase 4
Bij het kiezen van ICT-tools had ik geen idee welke wel of niet zouden aanslaan
in de klas, of of de leerlingen er al bekend mee waren. Daarom was het
belangrijk om vanaf nul te beginnen en duidelijke instructies te geven tijdens
de les. Het was echt een experiment met de ICT-tools, en dit heb ik ook aan de
leerlingen verteld. Zo zijn we samen gaan onderzoeken of deze tools geschikt
waren, en vonden ze het leuk om een stukje verantwoordelijkheid te dragen voor
het ontdekken ervan. Niet alleen ik als docent mocht experimenteren met de
tools, maar ondanks dat ik misschien het antwoord al wist, heb ik ze het toch
zelf laten onderzoeken. Waarom? Omdat ze er dan echt achter kwamen wat ze van
deze tools vonden.
Analyse tools
van uit docent
Zoals
de titel van het artikel al verklapt, hoopte ik dat de leerlingen uit hun
comfortzone zouden stappen en een nieuwe tool zouden ontdekken. Dit is zeker
ook gebeurd, maar ik merkte ook enige weerstand tijdens het ontdekken, omdat
iedereen graag kiest voor het bekende. Het werken met Canva was een stuk
makkelijker dan met Prezi. De website van de leerlingen werd niet automatisch
vertaald, waardoor er een technisch probleem ontstond en de leerlingen een
beetje in paniek raakten, omdat ze moesten omgaan met het onbekende. Dit
resulteerde in een technisch probleem en na het aanpassen van alle laptops
konden we pas aan de slag. Tijdens de lessen merkte ik dat de sessies met Prezi
als een stuk zwaarder werden ervaren dan de lessen die ik gaf met Canva. Canva
is veel gebruiksvriendelijker en duidelijker voor leerlingen.
Analyse tools
van uit leerlingen
Na
afloop van de presentaties heb ik de leerlingen een enquête laten invullen om
hun ervaringen met de tools te evalueren en te ontdekken of ze deze vaker
willen gebruiken. Ik heb een enquête afgenomen via Google Forms. Beide enquêtes
bevatten dezelfde vragenlijst, maar de ene gaat over Prezi en de andere over
Canva. Hieronder vindt u de vragenlijst, gevolgd door de antwoorden van de
leerlingen.
Vragenlijst
- Hoe
vond je het om met tool te werken?
- Hoe makkelijk was tool te gebruiken?
- Hoe vond je tool in vergelijking met andere presentatieprogramma's zoals PowerPoint?
- Welke functies van tool vond je het handigst?
- Vond je sommige functies van tool moeilijk te gebruiken? Zo ja, welke?
- Heb je
tijdens het werken met tool technische problemen ervaren?
- Hoe zou je tool omschrijven als hulpmiddel voor je presentaties?
- Hoe vaak zou je tool in de toekomst willen gebruiken voor presentaties
- Welke verbeteringen zou je aan tool willen zien?
- Heb je tips of adviezen voor anderen die met tool gaan werken.
- Zijn er andere presentatieprogramma's die je liever gebruikt? Zo ja, welke en waarom?
- Vind je dat tool je presentatievaardigheden heeft verbeterd?
- Heb je nog andere opmerkingen of suggesties over je ervaring met tool?
Uitkomsten
TKB2B – Canva
Uit
de enquête onder de leerlingen blijkt dat de meningen over Canva sterk
uiteenlopen.
De reacties op Canva zijn divers. Veel leerlingen gaven een
neutraal oordeel over de gebruiksvriendelijkheid en de algehele ervaring met
het programma. Degenen die enthousiast waren over Canva, waardeerden vooral de
sjablonen en ontwerpen. Aan de andere kant vonden sommige leerlingen Canva
minder goed in vergelijking met PowerPoint en vonden zij PowerPoint
gebruiksvriendelijker. Uit de comfortzone stappen is voor de ene leerling dan
ook makkelijker dan voor de andere.
De meerderheid van de leerlingen beoordeelde Canva als
makkelijk tot neutraal in gebruik. Echter, sommige leerlingen vonden het
platform lastig, vooral bij het toevoegen van tekst en het vinden van
specifieke functies. Veel leerlingen gaven aan een voorkeur te hebben voor
PowerPoint boven Canva. Redenen hiervoor zijn onder andere de
gebruiksvriendelijkheid van PowerPoint en het feit dat ze er meer vertrouwd mee
zijn. Toch waren er ook positieve opmerkingen over Canva, vooral wat betreft de
mogelijkheden die het platform biedt. Dit laat zien dat, hoewel Canva misschien
niet voor iedereen de eerste keuze is, het bepaalde voordelen heeft die het
aantrekkelijk maken.
Enkele leerlingen meldden technische problemen tijdens het gebruik van Canva, zoals problemen met tekstvakken en het verplaatsen van teksten. De meeste leerlingen geven aan dat ze Canva zelden of nooit zullen gebruiken voor presentaties in de toekomst.
Uitkomsten in diagram: Uitkomsten Canva.pdfTKB2C – Prezi
De animaties, overgangen, sjablonen en ontwerpen werden als handig gezien, maar sommige functies, zoals overgangen en tekst typen, waren moeilijk te gebruiken. Enkele leerlingen hadden technische problemen.
Wat betreft de nuttigheid van Prezi, waren de meningen verdeeld. De meeste leerlingen gaven aan Prezi in de toekomst niet vaak of helemaal niet te willen gebruiken. Verbeteringen die werden voorgesteld, omvatten meer duidelijkheid in de bediening en functies.
Enkele leerlingen adviseerden Prezi niet te gebruiken en in plaats daarvan PowerPoint te kiezen vanwege het gebruiksgemak. Tot slot benadrukten ze dat meer opties niet altijd beter zijn en dat een duidelijke bediening belangrijk is.
Uitkomsten in diagram:
Uitkomsten Prezi enquête.pdf
Conclusie
Zowel Canva als Prezi
zijn waardevolle tools in het onderwijs. Ze maken het leren en creëren
aantrekkelijker voor studenten en het overbrengen van de leerstof makkelijker
voor docenten. Toen ik vertelde dat we aan de slag gingen met Canva/Prezi,
reageerden de studenten in beide klassen aanvankelijk twijfelachtig
enthousiast. De stap uit hun comfortzone leek groter dan ze hadden verwacht.
Beide tools bleken echter eenvoudig in gebruik voor zowel de docent als de
student.
Canva heeft één groot
voordeel ten opzichte van Prezi: het biedt meer flexibiliteit en veelzijdigheid
bij het ontwerpen van materiaal. Dit maakt Canva binnen het onderwijs nog
bruikbaarder dan Prezi. Het was belangrijk om te onderzoeken welke tool het beste
aanslaat bij de leerlingen en hen bekend te maken met de mogelijkheden van
beide tools. Dit experiment gaf hen een stukje verantwoordelijkheid en
stimuleerde hun nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij het ontdekken van nieuwe
ICT-middelen.
Als docent zal ik
Canva dus meer gaan gebruiken als ICT-tool en als ontwikkelingsprogramma voor
lesmateriaal. Ik ben ervan overtuigd dat bijna alle leerlingen een extra tool
hebben ontdekt, of dit nu Prezi of Canva is, dat maakt niet zoveel uit. Ik ben
zeer tevreden over het resultaat dat een aantal leerlingen iets nieuws hebben
ontdekt en uit hun comfortzone zijn gestapt
Bronnen:






Comments
Post a Comment