Laat leerlingen spelenderwijs oefenen met Blooket!
Get link
Facebook
X
Pinterest
Email
Other Apps
Ik heb ervoor gekozen om mijn onderwijs te verrijken met Blooket. Blooket is een interactief educatief platform dat docenten en leerlingen helpt om leren leuker en effectiever te maken. Het stelt docenten in staat quizzen en educatieve spellen te maken die aansluiten bij hun lessen. Blooket gebruikt gamification, wat inhoudt dat elementen uit spellen worden toegepast op leeractiviteiten.De leerlingen spelen onderling een spel met elkaar. Maar om goed te zijn in het spel, moet je de vragen goed beantwoorden. Hoe meer goede antwoorden je geeft hoe sterker je in het spel wordt. De vragen kan je als docent van te voren invoeren. Ik gebruik het vaak aan het eind van de les om zo de stof op een speelse manier ter herhalen. Woordenschat, spelling en grammatica lenen zich uitstekend voor dit programma.
Hier een kort fragment met daarin een instructie hoe te werken met Blooket.
Met het ontwerpen van een les waarbij ik een tool wil gebruiken houd ik me aan de vier principes van Walraven (2023). Ik zie het gebruik van een tool als een meerwaarde van mijn les en niet als doel. De leerlingen kunnen ook zonder een digitale tool hun woorden oefenen, maar ik kies juist bewust om dit te doen met behulp van een tool, zodat de betrokkenheid groter is.
Het is als docent de kunst om domeinkennis te integreren met passende didactische benaderingen. De aan te leren kennis moet de leerlingen kunnen begrijpen. Ik ben ervan bewust welke onderdelen wel met Blooket geoefend kunnen worden en welke niet. Een tekst kunnen samenvatten vereist andere vaardigheden van een leerling en daarvoor zal ik een andere digitale tool moeten inzetten.
Over het algemeen gebruik ik voornamelijk Blooket, Slido of Lessonup in de klas als ondersteunende tool. Hiermee heb ik een routine opgebouwd, de leerlingen weten precies hoe ze moeten inloggen en wat er van hen wordt verwacht. Zo blijft er meer effectieve lestijd over. Ik oefen in met Blooket. Slio gebruik ik vooral als ik een poll heb en Lessonup als ik tussendoor vaker wil toetsen of de leerlingen de stof beheersen.
Af en toe experimenteer ik ook met tools. Zo had ik de leerlingen een vlog laten maken over hun lievelingswoord in hun moedertaal. Deze opdracht sloot aan bij de theorie die we daarover hadden besproken. Ik had zelf een voorbeeld gemaakt en getoond aan de leerlingen. Dit vonden ze erg leuk en ze konden dit waarderen. Ik heb een aantal leuke vlogs ontvangen, maar ook helaas vlogs die niet aan de opdracht voldeden. Leerlingen vonden het vooral spannend om te doen en schaamde zich. Dit had ik van te voren niet verwacht, dus het heeft me wel aan het denken gezet, want ik weet nu niet of ik deze opdracht nogmaals op deze manier zal aanbieden.
Het leerdoel van de les: Leerlingen breiden hun woordenschat uit binnen het thema "kopen" door woordraadstrategieën te gebruiken, zoals het herkennen en gebruiken van synoniemen, uitleg en voorbeelden.
Deze
les wordt via het EDI model gegeven. (Schmeier, 2023).
Ter voorbereiding is het nodig om een
whiteboard in de klas te hebben en een digibord. De leerlingen werken over het
algemeen alleen. Tijdens de instructie is het klassikaal en met het zelfstandig
werken mogen ze overleggen met hun klasgenoot naast zich.
Doel
Het
doel van de les wordt besproken: We gaan vandaag de woordenschat uitbreiden en
ze passen bij het thema kopen.
Voorkennis ophalen
Er wordt voorkennis opgehaald, waar denk je aan bij het woord kopen. Er wordt een mindmap
op het bord gemaakt van de gegeven antwoorden.
Instructie
De
tekst over kleedgeld wordt klassikaal gelezen. In de tekst staan onderstreepte
woorden, deze woorden moeten de leerlingen kennen.
De
docent schrijft de woorden op het bord en gaat met de leerlingen de juiste
betekenis opzoeken. Hiervoor gebruiken ze de woordraadstrategieën.
Vervolgens
schrijven de leerlingen de woorden met betekenis over in hun eigen schrift.
Check kunnen ze verder?
De
docent vraagt hierna klassikaal de betekenis van een aantal woorden, de docent
kan zo checken of ze woorden al weten of dat ze het nog moeten opzoeken. Ook is
dit een extra herhaling.
Zelfstandige verwerking
De
leerlingen maken online een aantal opdrachten om verder te oefenen met de
woorden.
Afsluiting
De
laatste 10 minuten van de les mogen de leerlingen inloggen op Blooket en het
online tegen elkaar opnemen, terwijl ze oefenen met de aangeboden woorden.
Aan het einde van de les wordt er middels Blooket op een speelse manier
geoefend met deze woorden. Ik als docent heb van te voren deze woorden met
meerkeuze antwoorden ingevoerd. De leerlingen loggen in via internet en ze
kunnen aan de slag.
Voordat de leerlingen starten met
Blooket spreek ik altijd af dat ze alleen deze tool mogen gebruiken op dat
moment. Tijdens het spelen loop ik rond om te controleren of dit daadwerkelijk
ook gebeurt. Mochten ze toch voor een andere tool kiezen dan krijgen ze één
waarschuwing, bij een tweede keer moeten ze de device sluiten. Je kunt alleen
deelnemen aan het spel als je de juiste code gebruikt. Blooket is daarom een
veilige online platform waarin de leerlingen niet door andere onbekende
gebruikers lastig worden gevallen. Uit ervaring vinden de leerlingen Blooket zo
leuk om te doen, dat ze er helemaal in opgaan en niet denken aan andere online
activiteiten.
Ik raad iedereen aan om Blooket te gaan
gebruiken. Er is sprake van een verhoogde motivatie en betrokkenheid van de
leerlingen. Volgens de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan (2000)
bevordert gamification intrinsieke motivatie door de basisbehoeften van
autonomie, competentie en verbondenheid te vervullen.
Voor de gevorderde gebruiker van Blooket is het zelfs mogelijk om verschillende
vragen en opdrachten aan de behoeften van individuele leerlingen aan te passen.
Dit sluit aan bij de theorie van gepersonaliseerd leren, waarbij onderwijs wordt afgestemd op de capaciteiten en
interesses van elke leerling.
Het spel kan individueel gespeeld worden, maar ook in groepsverband. Dit
ondersteunt het samenwerken.
De leerlingen ontvangen direct feedback op hun gegeven antwoord, wat helpt om
hun begrip te verdiepen en fouten snel te corrigeren. Dit sluit aan bij de theorie
van effectieve feedback van Hattie en Timperley (2007), die stelt dat
onmiddellijke en specifieke feedback essentieel is voor het leerproces.
Door het gebruik van Blooket ontwikkelen leerlingen ook hun digitale
vaardigheden. Digitale geletterdheid is een cruciale 21e-eeuwse vaardigheid die
nodig is om effectief en veilig met technologie om te gaan. Het gebruik van ICT
in de klas, zoals Blooket, helpt leerlingen om vertrouwd te raken met digitale
tools, wat hen voorbereidt op een technologische toekomst.
Het integreren van Blooket in de les
biedt een aantal voordelen die het leerproces bevorderen. Door het combineren
van gamification, differentiatie, actief en samenwerkend leren, onmiddellijke
feedback en het bevorderen van digitale geletterdheid, kan Blooket een
waardevolle aanvulling zijn op het onderwijs. Hierdoor worden niet alleen de
leerresultaten verbeterd, maar wordt ook de betrokkenheid en motivatie van
leerlingen verhoogd, wat essentieel is voor een effectieve en plezierige
leerervaring.
Wil je zelf aan de slag met Blooket? Via deze link kan je je eigen account aanmaken en aan de slag!
Literatuur
Hattie, J., & Timperley, H. (2007).
The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.
https://doi.org/10.3102/003465430298487
Schmeier, M. (2023). Expliciete
Directe Instructie in het voortgezet onderwijs. Uitgeverij Pica.
LessonUp en Mentimeter Voor de module Leren en lesgeven met ICT heb ik lesgegeven met LessonUp en Mentimeter. Met deze ICT-tools kun je interactieve presentaties maken door daaraan interactieve elementen en media-elementen toe te voegen om zo een interessantere ervaring voor het publiek te creëren. Welke interactieve elementen en media-elementen precies kunnen worden toegevoegd, verschilt per tool en abonnementsvorm, maar je kunt hierbij denken aan verschillende soorten (quiz)vragen, video's en afbeeldingen. Op deze website staan alle interactieve vraagvormen van LessonUp op een rijtje . De respons van het publiek kan direct worden getoond. Benieuwd naar de interactieve mogelijkheden in Mentimeter? Bekijk dan onderstaande video (Engelstalig).
Voor deze keuzeopdracht van ‘Leren en lesgeven met ICT’ heb ik gekozen voor twee programma’s die ik heb leren kennen via collega’s. Ik heb mijn collega’s voorafgaand aan deze opdracht gemaild met de vraag of zij nog goede, fijne programma’s kennen die ik zou kunnen gebruiken voor deze opdracht en als aanvulling op programma’s waar ik al mee werk. Ik heb veel respons gekregen en heb voor deze opdracht gekozen voor het programma ExitTicket en het programma Socrative . Ik kende deze programma’s van naam, maar had er nog nooit mee gewerkt. Om de programma’s voor deze opdracht uit te proberen heb ik gratis accounts aangemaakt, collega’s om een korte ‘spoedcursus’ gevraagd en ben ik zelf op ontdekking gegaan.
Comments
Post a Comment