Controleren op begrip met Slido en Blooket
Twee tools die ieder op zich hetzelfde doen, wel in een heel andere stijl: ik testte het wat zakelijke Slido bij één klas en het veel speelsere Blooket bij de andere klas. Ik wilde twee dingen ervaren: de snelheid waarmee je als docent de quiz op kan zetten en hoe de quiz overkomt op de studenten bij mijn stageschool, een ROC. Zelfde les, zelfde controle op begrip, ander uiterlijk en gebruikservaring zo verwachtte ik.
Leeswijzer
Dit blog heeft de volgende onderwerpen. Klik erop om meteen naar dat onderwerp te gaan.
- De opzet: de les, leerdoelen en de middelen
- De tools uitgelegd
- De ervaringen met het gebruik
- Conclusie
De opzet
De les
Leerdoelen
- De student kan het verschil tussen een objectief argument en subjectief argument herkennen en benoemen.
- De student benoemt het verschil tussen objectief en subjectief.
Indeling en opdrachten
|
Lesfasen & timing |
Leerdoel(en) per fase – wat weten
of kunnen de leerlingen (beter) na dit onderdeel? |
Leerinhoud en middelen |
Activiteiten van de leerlingen |
|
1 Opening (5 min) |
Wat de spelregels voor deze les zijn |
Classroomscreen.com-scherm
op digibord met daarop diverse uitingen van regels
|
Leggen hun telefoon terzijde, laptop
dicht, tassen van tafel, ze zitten klaar voor de les. |
|
2
Voorkennis activeren en introductie
(5 min)
|
Benoemen wat het verschil is tussen
feiten en meningen. |
Voorbeelden van objectieve en
subjectieve woorden, die de studenten moeten groeperen en het patroon
benoemen, wisbordjes, classroomscreen.com met de structuur van de les erop |
Studenten zien tien woorden op het
scherm staan en gaan individueel aan de slag om deze op te schrijven op een
wisbordje. Op het teken van de docent houden ze die omhoog. Ze mogen op
fluistertoon overleggen met de buurman of -vrouw. |
|
3
Instructie / presentatie en begeleide inoefening
(15 min)
|
Het verschil tussen objectieve en
subjectieve argumenten herkennen en benoemen. |
Definitie en voorbeelden van
objectieve en subjectieve argumenten uit het dagelijks leven |
De leerlingen luisteren en
beantwoorden vragen over de stof. |
|
4 Individuele
verwerking
(25 min) |
Het verschil tussen objectief en
subjectief benoemen en toepassen in casussen. |
Casussen uit de praktijk waarin studenten
moeten aangeven of een rapportage objectief of subjectief is (en waarom),
uitgedeeld op papier en genummerd – 4 casussen + extra voor de snelle denkers
– enkele reflectieve en verdiepende vragen voorbereid als de tijd snel gaat |
Denk-Schrijf-Rondpraat: de studenten
gaan zitten in groepjes van drie of vier en krijgen individueel denktijd
waarna ze hun antwoorden noteren op het vel. Ze leggen hun pen neer na 8
minuten, enkelen hebben mogelijk meer dan 4 casussen gemaakt. Om de beurt vertellen
ze aan hun teamgenoten hun antwoord op één van de casussen: 1 geeft antwoord
op casus 1, 2 op casus 2, enz.. Er is ruimte voor enige discussie over het
antwoord. |
|
5 Terugblik
& feedback (10 min) |
Ophalen wat ze hebben geleerd deze
les en wat ze van de les vonden |
Quiz voorbereid met vragen over de
stof, wisbordje |
Studenten maken de quiz en kijken hoe goed ze het doen. Daarna een tip en een top over de les op hun wisbordje schrijven. |
- Classroomscreen.com (t.b.v. orde en klassenmanagement)
- 2 verschillende tools voor de herhalingsquiz aan het einde: Slido & Blooket
- Antwoordvellen voor de casussen, geprint op A4
- Invulvellen voor de casussen, geprint op A4
- 25 wisbordjes
Waarom een digitale quiz?
De tools uitgelegd
Slido
- Live polls: realtime feedback verzamelen van deelnemers.
- Q&A: Deelnemers kunnen vragen stellen, zelfs anoniem, en stemmen op vragen die ze belangrijk vinden.
- Quizzen: Organisatoren kunnen quizzen maken om de sessies interactiever te maken.
- Word clouds: Dit helpt bij het visualiseren van de meest voorkomende antwoorden of gedachten van deelnemers.
Blooket
- Trivia en review games: vraagsets kiezen en verschillende spelmodi om studenten te betrekken.
- Beloningen en uitdagingen: beloningen voor het correct beantwoorden van vragen en het voltooien van uitdagingen.
- Aanpasbare vraagsets: eigen vraagsets maken of bestaande sets gebruiken.
Overeenkomsten
- Beide platforms gebruiken quizzen en vragen om interactie te bevorderen acties en communicatie tussen deelnemers en de activiteit).
- Ze zijn beide ontworpen om de betrokkenheid (aandacht, enthousiasme en motivatie) van deelnemers te vergroten, zowel live als online.
Verschillen
- Doelgroep: Slido richt zich op professionele evenementen en vergaderingen, terwijl Blooket zich richt op educatieve instellingen en klaslokalen.
- Functies: Slido biedt tools zoals Q&A en word clouds die specifiek zijn voor vergaderingen en evenementen, terwijl Blooket zich richt op gamificatie met verschillende spelmodi en beloningssystemen.
- Gebruiksscenario's: Slido wordt vaak gebruikt in een zakelijke of professionele setting, terwijl Blooket voornamelijk in educatieve omgevingen wordt gebruikt.
Eervolle vermelding: Classroomscreen en Canva
Ervaringen met het gebruik
Conclusie over de les
Dat gamificatie leuk gevonden wordt, merkte ik een volgende les, toen mijn stagedocent - geïnspireerd door het interactieve karakter van mijn les - het weer overnam en zelf met weer een andere tool op de proppen kwam: Quizziz. Daar zijn power-ups te verdienen bij goede beantwoording die je, geheel in Mario Kart-stijl (denk bommetjes en bananen), kunt loslaten op je klasgenoten.
Literatuur
- Teitler, R. Teitler, P. (2020) Les is meer, 141 manieren om gewenst gedrag te bevorderen. Bussum: Coutinho.
- Teitler, P. (2015) Lessen in orde in het mbo. Bussum: Coutinho.
- Van Ast, M. De Loor, O. Spijkerboer L. (2024) Effectief leren, de docent als regisseur. Groningen/Utrecht: Noordhoff.
- Walraven, A. (2023) Digitalisering in het (taal)onderwijs. Dora, J. Van der Loo, J. Gubbels, J. Van Rijt, J. (Reds.) Vaardig met vakinhoud. Bussum: Coutinho.






Comments
Post a Comment